چاپ کردن این صفحه .
سه شنبه, 20 تیر 1402 ساعت 08:41
  • .

حجم مطالبات بانکی در خراسان شمالی به 15 هزار میلیارد ریال رسید

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی گفت: ۱۵ هزار میلیارد ریال حجم مطالبات غیرجاری معوقه بانکی در این استان است که باید به چرخه تولید باز گردد.

به گزارش نسیم امروز، حسین شریفیان اظهار کرد: مجموع مطالبات ۱۳ بانک دولتی و غیردولتی خراسان شمالی در پایان سال گذشته ۹ هزار میلیارد ریال بود که در سه ماهه نخست سالجاری با رشد ۶۱ درصدی به ۱۵ هزار میلیارد ریال رسید.

وی افزود: بانک کشاورزی با ۴۶ درصد، بانک صنعت و معدن با ۲۲ درصد و بانک سپه با هفت درصد به ترتیب بیشترین مطالبات بانکی را دارند.

انواع مطالبات بانکی و طبقه‌بندی دارایی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بر اساس بخشنامه بانک مرکزی دارای ۲ نوع جاری و غیرجاری است و مطالبات غیرجاری به سه دسته سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول طبقه بندی می شود.

دبیر شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی گفت: دلیل اصلی افزایش مطالبات پرداخت تسهیلات کرونایی، ودیعه مسکن و کارت های اعتباری ایوا است که معمولا بدون ضمانت به متقاضیان وام پرداخت می شد.

شریفیان با تاکید بر اینکه مطالبات بانکی باید به چرخه تولید باز گردد، خاطرنشان کرد: مطالبه های غیر جاری باعث کاهش توان مالی بانک در اعطای تسهیلات جدید می‌شود.

وی با اشاره به افزایش نسبت مصارف به منابع در بانک های خراسان شمالی گفت: مصارف ۱۳ بانک دولتی و غیردولتی خراسان شمالی در سه ماهه نخست سالجاری به ۳۹۲ هزار میلیارد ریال رسید.

شریفیان افزود: نسبت مصارف به منابع بانکی نیز در این بازه زمانی از ۱۵۶ درصد به ۱۶۴ درصد افزایش یافت.

کمیسیون هماهنگی بانک های دولتی خراسان شمالی از ۱۳ بانک دولتی و خصولتی تشکیل شده است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

۱۳ بانک دولتی و غیر دولتی در خراسان شمالی عضو کمیسیون هماهنگی بانک های استان هستند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn