چاپ کردن این صفحه .
شنبه, 02 دی 1402 ساعت 09:58
  • .

صدور 310 مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی از صدور۳۱۰ مجوز سه گانه صنایع دستی در ۹ ماهه امسال برای هنرمندان و فعالان این صنعت خبرداد.

به گزارش نسیم امروز، علی مستوفیان اظهار کرد: مجوز های سه گانه در قالب پروانه تولید کارگاهی، پروانه تولید انفرادی و کارت شناسایی برای هنرمندان صنایع دستی در رشته‌های سوزن‌دوزی، گلیم بافی، مشبک چرم و معرق کاری صادر شده است.

وی افزود: از این تعداد مجوز صادر شده، بیش از ۳۰۰ مورد در قالب پروانه تولید انفرادی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی ادامه داد: بهره مندی صنعتگران از خدماتی همچون بیمه صنعتگران، تسهیلات بانکی و نمایشگاه صنایع دستی و سایر حمایت های سازمانی از مزایای دریافت مجوزهای سه گانه صنایع دستی است.

مستوفیان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان صنایع دستی، گفت: ۹ ماهه امسال ۸۵۰ نفر در دوره های آموزشی گلیم بافی، پارچه بافی و معرق کاری شرکت کردند.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت فعالان صنایع دستی خراسان شمالی در بیش از ۱۹ نمایشگاه سراسری و چهار نمایشگاه بین اللمللی برای معرفی تولیدات حضور یافتند.

به گزارش ایرنا، صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

سال گذشته مهارت بافت سنتی قالی دورو ترکمن و اقدامات پاسدارانه مهارت چاروق دوزی به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn