اخبار برگریده
یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403 15:20

شنبه, 02 دی 1402 ساعت 09:58
  • .

صدور 310 مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی از صدور۳۱۰ مجوز سه گانه صنایع دستی در ۹ ماهه امسال برای هنرمندان و فعالان این صنعت خبرداد.

به گزارش نسیم امروز، علی مستوفیان اظهار کرد: مجوز های سه گانه در قالب پروانه تولید کارگاهی، پروانه تولید انفرادی و کارت شناسایی برای هنرمندان صنایع دستی در رشته‌های سوزن‌دوزی، گلیم بافی، مشبک چرم و معرق کاری صادر شده است.

وی افزود: از این تعداد مجوز صادر شده، بیش از ۳۰۰ مورد در قالب پروانه تولید انفرادی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی ادامه داد: بهره مندی صنعتگران از خدماتی همچون بیمه صنعتگران، تسهیلات بانکی و نمایشگاه صنایع دستی و سایر حمایت های سازمانی از مزایای دریافت مجوزهای سه گانه صنایع دستی است.

مستوفیان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان صنایع دستی، گفت: ۹ ماهه امسال ۸۵۰ نفر در دوره های آموزشی گلیم بافی، پارچه بافی و معرق کاری شرکت کردند.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت فعالان صنایع دستی خراسان شمالی در بیش از ۱۹ نمایشگاه سراسری و چهار نمایشگاه بین اللمللی برای معرفی تولیدات حضور یافتند.

به گزارش ایرنا، صنایع‌دستی در استان خراسان شمالی با وجود قدمت، توانایی و ظرفیت‌های فرهنگی، انسانی از کیفیت و تنوع بسیار بالایی برخوردار است که با رونق بازار این صنعت طی سال‌های گذشته، اکنون در مسیر جهش تولید قرار گرفته است.

انواع گلیم و سفره کردی، جاجیم، پارچه‌بافی، چادرشب‌بافی و حوله‌بافی، کلاه کرکی، دوخت لباس‌های سنتی، زیورآلات محلی، چاروق، انواع سفال از مهم‌ترین هنرهای دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که همگی از شهرت و منزلت جهانی برخوردارند و تولید آن در استان در زمره پرطرف‌دارترین مشاغل قلمداد می‌شود.

سال گذشته مهارت بافت سنتی قالی دورو ترکمن و اقدامات پاسدارانه مهارت چاروق دوزی به‌عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اکنون بیش از ۱۸ هزار نفر صنعتگر فعال دارای مجوز در ۶۹ رشته صنایع‌دستی و البته افراد بسیاری نیز به ‌صورت سنتی و خودجوش در جای‌جای استان در زمینه صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره