اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 10:15

یکشنبه, 19 آذر 1402 ساعت 11:03

دوگانه یارانه یا اشتغال

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دکتر محمدابراهیم محمدی

یارانه اگر صرف توسعه ریلی ،جاده و توسعه حمل و نقل و ایجاد کارخانه های بزرگ می شد می توانست در توسعه اقتصادی وزیر ساختی منطقه موثر باشد.

به گزارش نسیم امروز، دکتر محمد ابراهیم محمدی در این یادداشت آورده است:

هر بار که به گردنه خروجی اسفیدان «دونمه » می رسم ، آخرین نگاهم را به دره سبزی که هزاران نفر جمعیت را صدها سال با سخاوت سر سفره با برکت خود نشانده نگاه می کنم و خود را ناتوان از سپاس و قدردانی نعمت های بی دریغ الهی می یابم

در سالهای دور که کودکی بیش نبودم تا بیست سال پیش صدای موسیقی "برپکه " همان ابزار فلزی که رشته بافته بر قالی را هر نوبت با کوفتن پی در پی تنظیم می کرد می شنیدم و روح کار وامید را در این آبادی کار آفرین بیشتر احساس می کردم

اینک با خودم می اندیشیدم اگر یارانه ماهیانه این آبادی هر ماه خرج ایجاد و توسعه تعاونی های روستایی میشد و یا حاصل سالیانه آن صرف ایجاد یک و شاید چندین کارگاه تولیدی میگردید چه آثار خوبی در توسعه و بهبود اقتصاد این ابادی بر جای می‌گذاشت !

تصور کنید اگر دولت بجای یارانه ماهیانه هرماه کارگاه های قالی با تضمین خرید ایجاد میکرد و یا با مجموع یارانه یکسال که دهها میلیارد تومان میشد اقدام به ایجاد کارخانه و کارگاه های بزرگ مینمود چه اتفاقات خوبی رخ می‌داد !

ومشابه این در دهها هزار روستا و شهر و...

یارانه های نقدی یکی از خدمات درست اما غلط دولت به جامعه بود.

این پولها اگر صرف توسعه ریلی ،جاده و توسعه حمل و نقل و ایجاد کارخانه های بزرگ میشد چقدر می توانست در توسعه اقتصادی وزیر ساختی منطقه موثر باشد.

گاهی با خودم فکر می کنم اگر اعتبار ساخت پتروشیمی بجنورد که هزاران جوان سه شیفته در آن کار می کنند و دهها هزار خانواده از کنار آن نان می خورند در قالب یارانه به مردم بجنورد داده میشد، مردم بجنورد چه‌وضعی پیدا می کردند

دیروز که باچند تن از حویشانم که در پتروشیمی فعالیت دارند راجع به دریافت های ماهیانه خود پرسیدم یکی ۲۲ میلیون می‌گرفت و دیگری ۲۰میلیون ! و دیگری ... حقوقی آبرومندانه !

تصور کنید کدام بهتر است یارانه یا حقوق ! تاسیس کارخانه و کارگاه و ایجاد کار و اشتغال با عزت نفس بهتر است یا پرداخت مواجب ناچیز بیکاری !

باور کنید اگر دولت به هر خانوار یک گاو شیری و یا حد اقل چند راس بز بلوچی شیری توزیع می کرد بمراتب بهتر بود از مبلغی که هر سال در اثر تورم آب می رود و ناچیز و هیچ میشود !

باید قبول کنیم که یارانه نقدی با کار و اشتغال ناسازگار است

با این یارانه ها نه قالی دستی ظریف و هنرمندانه تولید میشود و نه کشاورزی و دامداری به گذشته شکوه خود بر می گردد

دور نباشد اگر بگوییم یارانه های دولت بجای گشایش و توسعه، اسباب مرگ بسیاری از کارگاه های تولیدی شده است!

در این سالها نه از صدها کارگاه قالی دستی خبری است و نه از کارگاه های پرداخت قالی و نه از دهها مغازه ای که با غرور و افتخار قالی های سنتی و دستی را برای اصفهان ،تهران و...از آنجا به خارج بارنامه می کردند!

سالها پیش که از نایروبی به دوحه می آمدم در پیشخوان هواپیما قطری روزنامه الاتحاد را دیدم که صفحه اول آن به تصویر قالی دستی روستای یوسف آباد اسحاق آباد نیشابور اختصاص یافته بود، قالی که قرار بود در مسجد بزرگ ابوظبی پهن شود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره