اخبار برگریده
یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 12:44

یکشنبه, 01 بهمن 1402 ساعت 09:33

کشف 19 دستگاه های فلزیاب در خراسان‌شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مسوول امور حقوقی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی از کشف ۱۹ دستگاه فلزیاب در ۹ ماهه امسال از حفاران غیرمجاز خبرداد.

به گزارش نسیم امروز، ملک حسین قویدل چوکانلو اظهار کرد: این دستگاه های فلزیاب در رابطه با ۲۳ حفاری غیرمجاز محوطه های تاریخی استان کشف و ضبط شده است.

وی افزود: بیشترین حفاری های غیر مجاز در مناطق تاریخی شهرستان های شیروان و بجنورد بوده است.

مسوول امور حقوقی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: سال گذشته نیز ۱۱ دستگاه فلزیاب و تعداد زیادی ادوات حفاری و قطعات کوزه سفالی کشف شد.

قویدل چوکانلو یادآور شد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به‌دست‌آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و افرادی که به این کار اقدام کنند از ۶ ماه تا سه سال حبس می شوند و اشیای مکشوفه نیز به نفع میراث‌فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی در فهرست آثار ملی یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی انجام شده باشد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

گفتنی است: تعداد آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس است که از مجموع آثار ثبت شده در فهرست ملی کشور ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملوس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره