اخبار برگریده
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 09:17

یکشنبه, 10 دی 1402 ساعت 11:38
  • .

فعال شدن سه مرکز راکد کانون پرورش فکری درخراسان‌شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان بدون شک یک شاخص مهم برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی به شمار می‌روند که دولت سیزدهم با تزریق اعتبار جانی دوباره به سه مرکز راکد استان خراسان شمالی بخشید.

یه گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، حوزه فرهنگ؛ اثرگذار و در عین حال در مقایسه با سایر حوزه‌ها مظلوم واقع شده اما به طور معمول کم توجهی به بخش کودک و نوجوان نسبت به سایر حوزه ها بیشتر بوده است.

کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان پایتخت های فرهنگی محسوب می شوند که رشد شتابانی را در دولت مردمی و انقلابی طی کرده‌اند، بر این اساس بخش کودک و نوجوان در دیار گنجینه فرهنگ ها و رنگین کمان قومیت ها شاهد تحولات زیادی شده است.

خراسان شمالی دارای ۲۰ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متشکل ۱۰ مرکز ثابت و ۱۰ مرکز سیار فعال است که تمامی شهرهای این استان از این مراکز فرهنگی بهره مند نیستند و تامین و تکمیل سه طرح در شهرستان های استان در این دولت جان گرفت و سه پروژه نیمه کاره که سال ها به دلیل کمبود اعتبار راکد مانده بود اینک به مرحله بهره برداری رسیده است.

امسال ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سفر رییس جمهور به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی ابلاغ شد که از این میزان ۷۰ میلیار ریال تاکنون جذب و ۳۰ میلیارد ریال نیز به زودی جذب خواهد شد و با جذب این اعتبار ۲ مرکز کانون پرورش فکری کودکان شهرستان های جاجرم و مانه و سملقان تکمیل و به زودی تحویل خواهد شد.

فرهاد آقابیگی اظهار کرد: سه مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان های جاجرم و آشخانه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد از سال ۱۳۸۸ و مرکز شهر غلامان از سال ۱۳۹۲ به دلیل نبود اعتبار رها شده بود که فعالیت عمرانی این طرح ها با جذب اعتبارات جدید آغاز شد.

وی در خصوص مرکز جاجرم گفت: ساخت این کانون به دلیل کمبود اعتبار رها شده بود که با تزریق اعتبار از محل سفر ساخت آن آغاز شد و اینک بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در دهه مبارک فجر امسال افتتاح می شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی تصریح کرد: این مرکز با زیربنای ۸۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت یکهزار و ۳۸۵ متر مربع ساخته شده است که در سال ۱۴۰۰ برای تکمیل این پروژه ۲۵ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال اعتبار از محل سفر اختصاص و به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی افزود: تلاش می شود تا در مرکز فرهنگی جاجرم در آینده مرکز کانون زبان را نیز دایر شود.

آقا بیگی در خصوص پروژه نیمه کاره آشخانه نیز گفت: این مرکز نیز با زیر بنای ۸۰۰ متر مربع در مساحت ۸۰۰ متر مربع از سال ۸۸ کلنگ زنی و به دلیل کمبود اعتبار راکد مانده بود اما در سال ۱۴۰۰ ، ۱۵ میلیارد ریال اعتبار از محل سفر برای این پروژه اختصاص داده شد و اینک در مرحله تامین انشعابات است و به زودی تجهیز و مورد بره برداری قرار خواهد گرفت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی در خصوص پروژه غلامان نیز گفت: کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان این شهر در ۲ هزار متر زمین با زیربنای ۳۰۰ متر مربع در حال ساخت است.

وی تصریح کرد: عملیات اجرایی این مرکز از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و با هزینه کرد سه میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال اعتبار رها شده بود.

آقا بیگی یادآور شد: با تزریق اعتبار از محل سفر اینک بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که درآینده نزدیک مورد بهره بردای قرار خواهد گرفت.

وی گسترش سینماهای کودک و خانه های بازی را نیز از دیگر طرح های عملیاتی دولت سیزدهم در خراسان شمالی عنوان کرد و افزود: ۳۵ میلیارد ریال برای ایجاد سینمای کودک در بجنورد اختصاص داده شد که این مرکز با ۲۲۰ صندلی که ۴۰۰ مترمربع فضا نیز به زودی با تجهیزات فنی در آستانه افتتاح قرار دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان شمالی سالن بازی کودک و نوجوان را نیز بیش از یک هزار متر مربع فضا از جمله دیگر طرح ها دانست و بیان کرد: این فضای بازی نیز تجهیز به انواع بازی ها برای قشر کودک و نوجوان خواهد شد و تلاش می کنیم که امسال مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید فضایی امن و آرام برای بازی کودکان و نوجوانان فراهم کنیم تصریح کرد: در این مرکز انواع بازی های رو میزی، یارانه ای و سایر سرگرمی ها طراحی شده است.

آقا بیگی با بیان اینکه این ۲ مرکز در مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بجنورد ایجاد شده است افزود: برای تجهیز کامل این مراکز ۳۰ تا ۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

وی ادامه داد: علاوه بر مرکز غلامان که در سال آینده افتتاح خواهد شد ساخت مرکز شماره ۲ شیروان نیز آغاز و تعداد این مراکز فرهنگی در استان به ۱۴ تا خواهد رسید، فرمانداری شیروان نیز ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل مرکز شماره ۲ کانون فکری کودکان و در نظر گرفته شده است.

وی بر ایجاد مراکز تخصصی حوزه کودک در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری و سایر حوزه ها تاکید کرد و گفت: مرکز آفرینش های هنری در سال گذشته در این استان افتتاح شد که این مرکز به محلی برای برگزاری تئاتر تخصصی کودک و نوجوان است و تاکنون سه تئاتر نیز در این خطه تولید شده است.

طبق آمار ۱۹۲ هزار دانش آموز در استان از مخاطبان کانون های پرورش فکری کودک و نوجوان و ۱۴ هزار نفر آن در این مراکز عضو هستند.

در مجموع ۴۸ درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می دهند و ۳۶ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره