اخبار برگریده
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 04:17

پنج شنبه, 27 مهر 1402 ساعت 09:41
  • .

توسعه زنبورداری خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی از توسعه خوشه زنبورداری در استان خبر داد و گفت: این خوشه در سال 1402 توسعه می یابد.

به گزارش نسیم امروز، محمدعلی نوایی در نشست راهبری توسعه خوشه زنبورداری استان اظهار کرد: هدف از اجرای این خوشه کسب و کار، شناسایی حلقه های مفقوده و بررسی نقاط ضعف و قوت فعالیت زنبورداران است که عاملان توسعه چنانچه با چالشی روبه رو شوند با پیگیری، تلاش و انجام مطالعات در راستای منافع ذینفعان، آنها را رفع می کنند.

وی خاطرنشان کرد: خوشه صنعتی مجموعه‌ای از واحدهای کسب و کار است که در یک منطقه جغرافیایی مشخص و با یک گرایش صنعتی مشترک متمرکز شده‌اند و با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل هایی که این استان دارد با همکاری و تکمیل فعالیت‌های یکدیگر به تولید و عرضه کالاها وخدمات می‌پردازند که دارای چالش‌ها و فرصت‌های مشترک هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی افزود: عامل توسعه با حمایت شرکت شهرک های صنعتی استان از ابتدا تا پایان دوره سه ساله در کنار زنبورداران و تولیدکنندگان عسل قرار می گیرد تا موانع و چالش های پیش رو را رفع کند و نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت کند تا به نفع فعالان این کسب و کار تمام شود.

وی اظهار کرد: سال های اخیر روی آوردن مردم به مصرف محصولات مرغوب و طبیعی و پی بردن آنها به خواص دارویی و سلامت این محصول، مصرف آن را نیز به طور چشمگیری افزایش داده است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: تاکنون سه خوشه صنعتی شامل خوشه های فرش، آبنبات و پلاستیک در این استان اجرایی شده و به اتمام رسیده است و خوشه کسب و کار زنبورداری خراسان شمالی چهارمین خوشه ای است که در سال ۱۴۰۲ توسعه می یابد.

عامل خوشه زنبورداری در خراسان شمالی هم گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و رویش گیاهان، گل ها در طبیعت منحصر بفرد استان و همچنین روش های تولید و پرورش زنبور و زنبورستان هایی که بصورت صنعتی بسیار کهن در این استان وجود دارد و روند صعودی تعداد تولیدکنندگان عسل، حجم تولید عسل در این استان روز به روز افزایش یافته است.

مصطفی جهانی اظهار کرد: اجرای این خوشه به مدت سه سال بطول می انجامد که در سال نخست برنامه عمل و استراتژی های توسعه خوشه زنبورداری، افزایش راندمان تولید عسل و تنوع بخشی به سبد محصولات کندو و افزایش توان رقابتی و همچنین برندسازی، توسعه بازار داخلی و زمینه سازی برای ورود به بازار بین المللی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تهدیدها و چالش های پیش روی خوشه، عملکرد پایین کندوها در تولید عسل بوده که کمتر از متوسط دنیاست، نبود برند مناسب در سطح استان، عدم توجه به ارتقاء سطح دانش و مهارت زنبورداران از سوی متولیان امر، توان مالی اندک زنبورداران و عدم توجه به بازار صادراتی از دغدغه های های این تولیدکنندگان است.

عامل خوشه زنبورداری در خراسان شمالی بیان کرد: یکی از اولویت ها برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز زنبورداران، احصای نیازهای فناورانه صنعت زنبورداران و ارائه آن به شرکت های دانش بیان برای رفع نیاز، تسهیل در دریافت تسهیلات، برندسازی و زمینه سازی برای ورود به بازارهای جهانی است.

وی گفت: امیدواریم که در پایان دوره سه ساله با اجرای این خوشه دستاوردهایی نظیر ارتقاء بهره وری کندوهای عسل، تولید محصولات صادراتی از طریق افزایش کیفیت تولیدات، ارتقاء توان مالی زنبورداران و بروز شدن تجهیزات آنها، ایجاد مرکز توسعه و تجارت صنعت زنبورداران خراسان شمالی به دست آوریم.

توسعه تولید عسل نیازمند برندسازی

ناظر خوشه کسب و کار زنبورداری خراسان شمالی هم گفت: باید اتحادیه ها و ذینفعان تلاش کنند تا با تعامل و همکاری یکدیگر نقاط فشار و ضعف را بیان کنند و به ما انتقال دهند و پیشنهادها و نیازهایی که دارند را ارائه دهند تا در برنامه سه ساله این خوشه گنجانده شود.

زلیخا عادلی با اشاره به اینکه استان دارای زنبورداران متخصص و پیشرو است افزود: این موضوع از مهمترین مواردی است که به توسعه این خوشه کمک می کند.

وی خاطرنشان کرد: ذینفعان باید در خصوص شبکه سازی و ایجاد تیم ها و حلقه ها نقش فعالی داشته باشند طراحی وبسایت ها و تولید محتوا به منظور دیده شدن محصولات این خوشه بسیار ارزشمند است.

ناظر خوشه کسب و کار زنبورداری خراسان شمالی گفت: برای برند سازی محصولات عسل در کشور و سطح بین الملل، باید تلاش کنیم تا به نتایج دلخواه برسیم و در این راستا کسی که باید مطالبه گر باشد خود زنبورداران هستند.

در خراسان شمالی ۲ هزار و ۲۸۲ زنبورستان فعال است بر این اساس در شاخص تولید رتبه ۱۳ و در تعداد کلنی ها رتبه ۱۴ در کشور را دارد.

وجود اقلیم متفاوت در گستره ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوری که رشته های کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در استان محسوب می شوند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره