اخبار برگریده
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 14:08

پنج شنبه, 18 آبان 1402 ساعت 13:30
  • .

صادرات زعفران خراسان شمالی تسهیل شود

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

استاندار خراسان شمالی گفت: زعفران محصولی مهم و با بهره اقتصادی مناسب است و باید با تعریف بسته های تشویقی، زمینه صادرات را تسهیل کرد.

به گزارش نسیم امروز، محمدرضا حسین نژاد در جلسه شورای گفت و گوی دولت بخش خصوصی استان اظهار کرد: زعفران، تنها محصول کشاورزی که انحصار تولید آن همچنان در اختیار ایران است و باید زمینه صادرات آن نیز تسهیل شود.

وی تصریح کرد: زمینه صادرات محصولات سیب، انگور و پیاز از این استان به خارج از کشور فراهم است و اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی، فعالان اقتصادی و مسوولان مربوطه باید این شرایط را برای صادرات زعفران نیز ایجاد کنند.

حسین نژاد به مصوبه دولت در خصوص "واردات موز در عوض صادرات سیب درختی" اشاره کرد و گفت: زعفران نیز باید در این سبد گنجانده تا صادرات آن تسهیل شود.

وی در ادامه افزود: صنایع و سرمایه‌گذاران بومی، کارت بازرگانی را از استان دریافت کنند تا عواید ناشی از این فعالیت به این خطه بازگردد.

استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه برخی از صنایع استان در خصوص دریافت کارت از داخل اقدام کرده اند افزود: با وجود تلاش های زیاد هنوز هم تعدادی از صنایع استان کارت های بازرگانی خود را از سایر استانها دریافت می کنند.

افزایش سالانه سطح زیر کشت زعفران ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه گفت: کشت زعفران در استان هر ساله بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار افزوده خواهد شد که با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک مناسب، محصولی با کیفیت بسیار بالا در استان تولید می شود.

محمد محمدزاده افزود: حدود پنج هزار هکتار از اراضی این استان در سال زراعی جاری زیر کشت زعفران رفته است.

وی عنوان کرد: امکان صادرات و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود چندین واحد فرآوری و بسته بندی زعفران، اشتغالزایی بالا از جمله مزایای کشت این محصول در خراسان شمالی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: ارزش اقتصادی زعفران با فراوری، افزایش چشمگیری خواهد یافت از سرمایه گذاران می خواهیم که در خصوص بسته بندی و برندسازی فعالیت داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز بر صدورت کارت های بازرگانی صنایع از استان تاکید کرد و گفت: صنایع در بخش های مختلف از این استان نفع می برند و این مهم را باید در برنامه اولویت دار خود قرار دهند.

مازیار زند افزود:‌ اتاق نیز تلاش می کند تا روند دریافت این کارت ها به سرعت انجام شود تا خللی در واردات و صادرات آنان وارد نشود.

به گزارش ایرنا، گیاهان دارویی مزایای خاصی برای توسعه دارند چرا که کشت گیاهان دارویی نیاز آبی کم، سازگاری بالا، نقش در سلامت و بهداشت، ایجاد اشتغالزایی دارند که این استان دارای اقلیم مناسب برای توسعه کشت گیاهان دارویی است و امکان تولید محصول ارگانیک برای آن فراهم است.

در خراسان شمالی سالانه هشت هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت انواع گیاهان دارویی می رود که بیشترین آن مربوط به کشت زعفران و گل محمدی است.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره