اخبار برگریده
پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403 09:47

چهارشنبه, 08 آذر 1402 ساعت 09:16
  • .

آغاز کاشت چهار میلیون اصله نهال در خراسان شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از تولید و کاشت چهار میلیون اصله نهال در سال جاری خبرداد.

به گزارش نسیم امروز، علی اسدی در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان شمالی اظهار کرد: تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در این استان در قالب طرح ملی تولید و کاشت درخت در مدت چهار سال هدفگذاری شد که کاشت چهار میلیون اصله آغاز شد.

وی افزود: کاشت درخت در عرصه های منابع طبیعی، جنگل، بیابان، محدوده تخریب شده معادن در راستای بازسازی، توسعه فضای سبز صنایع و کارخانجات و اراضی واگذاری، شهرک های صنعتی، درختکاری در پادگان ها و مناطق اختیار نیروهای مسلح، ایجاد بوستان های روستایی و پویش های مردمی و سایر سطوح و محدوده ها انجام می شود.

اسدی اظهار داشت: دولت سیزدهم برنامه ریزی کرده است که در مدت چهار سال یک میلیارد اصله درخت با همکاری مردم، سازمان‌ها و ارگان ها، صنایع و کارخانجات کشت کند که سهم هر استانی تعیین شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: خشکسالی و کاهش منابع طبیعی در سال های اخیر باعث تغییر اقلیم شده است که پدیده گرد و غبار و ریزگرد ها یکی از چالش‌های مهم کشور شده و در این استان نیز با آن درگیر هستیم که حتی باعث تعطیلی روزهای کاری نیز شده است.

وی خاطرنشان کرد: کاشت درخت در جهان از اهمیت زیادی برخوردار است که دولت سیزدهم نیز این مهم را در سطح کشور هدفگذاری کرده است که با کاشت درختان کم آب طلب، درختان بومی و سازگار با منطقه و روش های علمی و مطالعاتی این هدف را به سرانجام برساند.

اسدی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نهالستانی که سالانه تا ۱۵۰ هزار اصله نهال تولید می کرد را به چندین برابر افزایش داد و همچنین در این زمینه از توانمندی صنایع و مردم، بخش خصوصی، شهرداری ها و سایر ارگان ها استفاده کرد که شرکت آلومینای جاجرم تعهد تولید ۷۰۰ هزار اصله نهال را داده است.

وی گفت: در مجموع نهالستان های دولتی، بخش خصوصی، صنایع، کارخانجات و پویش های مردمی تعهد تولید ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار اصله نهال را داده اند که تلاش می کنیم این مهم عملیاتی شود که در این راستا با سازمان ها و ارگان ها نیز تفاهم نامه هایی داشته ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: در هر هکتار جنگل ۶۷ تُن گرد و غبار جذب می شود که جنگل های این استان با مساحت ۴۲۵ هزار هکتار بیش از ۳۰ میلیون تن گرد غبار را در خود جذب خواهد کرد.

وی اظهار کرد: همچنین در هر یک هکتار جنگل بعد از بارش باران یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار متر مکعب آب را ذخیره خواهد کرد که جنگل های این استان ۳۷ میلیون متر مکعب آب را ذخیره سازی خواهند کرد.

اسدی گفت: جنگل ها، درختان و بوته ها جلوی فرسایش آبی و سیلاب های تخریبی را بعد از بارش ها خواهند گرفت.

گفتنی است: استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۲۹ هکتار مساحت است که حدود ۷۲ درصد آنرا منابع طبیعی تجدید شونده به مساحت ۲ میلیون و ۳۳ هزار هکتار به خود اختصاص می دهد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره