اخبار برگریده
شنبه, 15 ارديبهشت 1403 01:46

یکشنبه, 15 بهمن 1402 ساعت 08:08
  • .

۳۵ منطقه تولید فرش کشور به ثبت جهانی رسیده است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نماینده مرکز ملی فرش ایران گفت: ۳۵ منطقه تولید فرش کشور تاکنون با تلاش و همت تشکل های فرش دست بافت و سازمان صمت به ثبت جهانی رسیده است.

به گزارش نسیم امروز، کیوان ویسیان در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی زنجیره ارزش فرش دستبافت خراسان شمالی اظهار کرد: از این تعداد مناطق ثبت جهانی شده؛ ۲ منطقه مربوط به خراسان شمالی است.

وی افزود: اقدامات لازم برای ثبت جهانی منطقه تولید فرش دویدوخ راز و جرگلان نیز در دست اقدام است.

ویسیان با بیان اینکه حوزه صادرات فرش کشور روند کاهشی داشته است، گفت: باید با هم افزایی دستگاه های متولی سعی شود تا مشکلات حوزه فرش کاهش و روند صادرات تولیدات آن افزایش یابد.

استاندار خراسان شمالی نیز با بیان اینکه سند فرش خراسان شمالی تهیه شده است، اظهار کرد: تمامی اطلاعات بافندگان فرش استان جمع آوری شده است.

محمدرضا حسین نژاد افزود: خراسان شمالی به ویژه منطقه مرزی رازجرگلان ظرفیت ویژه ای در حوزه بافت فرش دو رو دارد که توسعه این صنعت نیازمند اجرای اقدامات هدفمند است.

وی تصریح کرد: متاسفانه بیشتر بافندگان فرش خراسان شمالی از بیمه بهره مند نیستند که این مهم باید ساماندهی شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: ۲۶ هزار بافنده فرش در این استان فعالیت دارند که به نوعی سه درصد جمعیت این خطه را شامل می شوند.

مازیار زند افزود: برنامه زنجیره فرش در اولویت برنامه های اقتصادی خراسان شمالی است که این مهم باید مورد حمایت قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: بسترهای لازم برای افزایش و توسعه صادرات فرش این استان در حال فراهم شدن است.

گفتنی است: سالانه ۱۰۰ هزار متر مربع فرش در استان تولیدی می شود که ۴۰ درصد از آن در داخل کشور و مابقی در خارج کشور فروش می رود.

در مجموع ماهانه در استان فرش تمام ابریشم ۲۰۰ متر مربع، ظریف کرک و ابریشم ۳۰۰ متر مربع، فرش تجاری یکهزار و ۵۰۰ متر مربع، درشت بافت ۲ هزار متر مربع، گبه ۳۰۰ متر مربع و تابلو فرش ۱۰۰ متر مربع بافته می شود.

در این استان ۸۵ واحد تولیدی در هنر صنعت فرش دستباف فعال است که از این تعداد ۶ واحد رنگرزی، ۱۰ واحد ابزار فرش دستباف، ۱۰ واحد مرمت و تکمیل فرش، ۱۸ واحد فروش مواد اولیه فرش، ۲ واحد قالیشویی فرش دستباف، چهار واحد طراحی فرش و ۱۵ کارگاه متمرکز قالیبافی و ۲۰ واحد فروش فرش دستباف را عهده دار هستند.

همچنین هشت اتحادیه صنفی، ۱۱ شرکت تعاونی فعال فرش دستباف و یک تشکل مردم نهاد به عنوان کانون فرش دستباف در استان فعالیت می کنند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است که ۴۴ درصد جمعت آن روستایی هستند.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره