اخبار برگریده
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 20:47

یکشنبه, 29 بهمن 1402 ساعت 08:03
  • .

لزوم افزایش مراودات به تجار در سفر به ترکمنستان

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

استاندار خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی ویژه ای دارد که باید در این سفر با هدف افزایش مراودات به تجار این کشور معرفی شود.

به گزارش نسیم امروز، محمدرضا حسین نژاد در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی خراسان‌شمالی با اشاره به سفر استاندار آخال و هیات تجاری ترکمنستان به استان، اظهار کرد: برنامه ریزی های لازم باید برای معرفی ظرفیت های خراسان شمالی و برگزاری تاثیر گذار سفر استاندار آخال در راستای توسعه استان انجام شود.

وی افزود: خراسان شمالی دارای توانمندی های خاص در حوزه های مختلف است که در مراودات بین المللی و گسترش روابط اقتصادی با آخال ترکمنستان موثر خواهد بود.

حسین نژاد ادامه داد: همچنین باید حوزه گردشگری سلامت، سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت ارتباطات و تشابهات فرهنگی و مرزی، تبادل تجربیات و فناوری در راستای افزایش صادرات و گسترش روابط و رفع نیازهای ۲ کشور مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز با اشاره به اقدامات دولت در حوزه دیپلماسی اقتصادی، گفت: دولت سیزدهم عزمی جدی برای گسترش روابط اقتصادی با دولت های همسایه به ویژه با ترکمنستان و خراسان شمالی نیز به عنوان استان همجوار با این کشور نقش مهمی در این مناسبات دارد.

حسن ناهیدی افزود: این استان دارای ظرفیت های مختلف است به گونه ای که تقویت این حوزه برای تسریع در گسترش روابط اقتصادی خراسان شمالی و آخال ترکمنستان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز گفت: این استان ظرفیت های خوبی در حوزه های گردشگری، کشاورزی،محیط زیست، حمل و نقل، تولید و صادرات دارد و آماده همکاری با این کشور است.

کشور ترکمنستان، با مساحت حدود ۴۸۸ هزار کیلومتر مربع، با جمعیت حدود شش میلیون نفر و ۹۹۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارای اهمیت ویژه ای به لحاظ ژئواکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.

ریشه های تاریخی و فرهنگی و مسلمان بودن بیشتر جمعیت این کشور، ظرفیت های اقتصادی این کشور به خصوص در بخش نفت و گاز، عضویت ترکمنستان در سازمان همکاری های اکو و اهمیت این سازمان برای ایران را نیز می توان از دلایل اهمیت این کشور در سیاست خارجی ایران شمرد.

خراسان شمالی براساس آمار سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۰ حدود ۸۶۳ هزار نفر جمعیت و ۲۸ هزار کیلومتر مساحت دارد که ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و استان آخال یکی از پنج استان کشور ترکمنستان و همجوار با خراسان شمالی محسوب می شود که حدود ۹۷ هزار کیلومتر مساحت و افزون بر ۹۰۰ هزار نفر نیز جمعیت دارد.

میزان مبادلات تجاری خراسان شمالی با ترکمنستان چهار درصد از مجموع مبادلات اقتصادی استان خراسان شمالی را تشکیل می دهد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره