اخبار برگریده
دوشنبه, 17 ارديبهشت 1403 14:22

چهارشنبه, 02 اسفند 1402 ساعت 17:13
  • .

اراده ترکمنستان بر توسعه روابط با ایران است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

استاندار آخال بر تداوم روابط دوستانه ایران و ترکمنستان تاکید کرد و گفت: اراده لازم برای گسترش روابط مناسب بین ۲ کشور وجود دارد.

به گزارش نسیم امروز به نقل از کانال اطلاع رسانی استانداری خراسان شمالی، «روشن خوجه قلی یف» چهارشنبه شب در دیدار با استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ۲ کشور در سال های اخیر گسترش یافته و باید این ارتباطات بیش از این تقویت شود.

وی تصریح کرد: کشورهای ایران و ترکمنستان دارای اشتراکات فرهنگی زیادی هستند و باید از این ظرفیت ها برای توسعه روابط استفاده شود.

استاندار آخال ترکمنستان افزود: گسترش روابط و مراودات تجاری بین ایران و ترکمنستان از اولویت ها است و نمایندگان بخش های فرهنگی، عمرانی، سلامت، اقتصادی و بازرگانی در ترکیب هیات ترکمنستان حضور دارند و ظرفیت وسیعی برای عملیاتی شدن مفاد تفاهم نامه بین ۲ استان وجود دارد.

روشن خوجه قلی یف یادآور شد: روابط مناسبی بین تجار ۲ کشور در حال افزایش است و این روابط باید بیش از پیش افزایش یابد و اطمینان می دهم استان آخال به وظایفش در تفاهم نامه به طور کامل عمل خواهد کرد.

وی عنوان کرد: زمینه تبادل تجربیات در حوزه های سلامت و درمان نیز وجود دارد و آمادگی داریم تا پیشنهادات شما را از طریق دیپلماتیک پیگیری کنیم.

اشتراکات فرهنگی ظرفیت مناسبی برای روابط تجاری بین ۲ کشور است

استاندار خراسان شمالی نیز در این دیدار به تشریح اشتراکات فرهنگی بین ۲ کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال ترکمنستان را به رسمیت شناخت و رهبر معظم انقلاب ترکمنستان را خویشاوند توصیف کرده است.

محمدرضا حسین نژاد افزود: ارتباط میان ایران با کشورهای همسایه به خصوص ترکمنستان در دولت آیت الله رییسی رو به افزایش است.

وی به پیشینه ارتباطات دو کشور اشاره کرد و عقد تفاهم نامه میان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان در سال گذشته را مورد توجه قرار داد و اظهار امیدواری کرد با حضور هیات تجاری ترکمنستان در ایران، مذاکرات منجر به عقد قراردادهایی در تمامی بخش ها شود.

وی افزود: ۱۰ درصد از جمعیت خراسان شمالی ترکمن هستند و ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان داریم و شهر آرکاداغ نزدیکترین نقطه به بجنورد است و از هر مکانی که ترکمنستان مصلحت می داند ارتباط دو سوی مرز با هم برقرار شود.

استاندار آخال ترکمنستان و هیات همراه ظهر چهارشنبه از مرز باجیگیران وارد خراسان شمالی شد و پس از استقبال رسمی در بجنورد با استاندار خراسان شمالی، معاونین استاندار و تعدادی از مسوولان ارشد استان دیدار و گفت و گو کرد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره