اخبار برگریده
شنبه, 08 ارديبهشت 1403 19:46

شنبه, 07 بهمن 1402 ساعت 12:37
  • .

برگزاری همایش ملی «نغمه سرایان اهل سنت» در خراسان شمالی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

جانشین فرمانده سپاه حضرت جواد الائمه (ع) خراسان شمالی در امور اقشار بسیج گفت: این استان نهم بهمن ماه جاری میزبان همایش ملی نغمه سرایان اهل سنت است.

به گزارش نسیم امروز به نقل از ایرنا، سرهنگ محمد براتی روز شنبه در نشست خبری پنجمین همایش ملی «نغمه سرایان اهل سنت» اظهار کرد: این گروه ها با اجرای هنری خود در قالب نغمه سرایی، تواشی، مولودی خوانی، شعر و سروده‌هایی با موضوع پیامبراکرم (ص) و اهل بیت (ع) گوشه‌ای از آموزه‌های اعتقادی و وحدت بخش خود را به نمایش می‌گذارند.

وی محورهای این همایش را انقلاب، وحدت اسلامی و پیامبر اکرم (ص) دانست و افزود: از مجموع گروه های پنجمین همایش ملی نغمه سرایان اهل سنت کشور چهار گروه از خراسان شمالی و مابقی نیز از سایر استان ها هستند.

جانشین فرمانده سپاه حضرت جواد الائمه (ع) خراسان شمالی در امور اقشار بسیج گفت: حدود ۱۰۰ نفر از استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، گلستان، گیلان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان و سیستان بلوچستان در این همایش حضور خواهند یافت و اجراها نیز انفرادی و گروهی خواهد بود.

وی هدف از برگزاری این همایش ملی را افزایش انسجام، همدلی و وحدت بین اقوام و گروه های مختلف دانست و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان خود بر وحدت بین شیعه و سنی و اقوام مختلف کشور تاکید داشته اند که اینک این مهم را به نمایش خواهیم گذاشت.

براتی با بیان اینکه شیعه و سنی استان خراسان شمالی در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند افزود: برگزاری همایش ها کمک خواهد کرد تا ظرفیت ها و پتانسیل اقوام در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی و اجتماعی شناسایی شود چرا که این ظرفیت وجود دارد اما باید به اشتراک بگذاریم.

وی با بیان اینکه شناسایی نخبگان در زمینه های فرهنگی و اجتماعی به رونق این حوزه ها کمک خواهد کرد گفت: همایش ملی نغمه سرایان اهل سنتی کشور از روز دوشنبه هفته جاری به مدت سه روز در سالن بصیرت دانشگاه پیام نور بجنورد برگزار خواهد شد.

جانشین فرمانده سپاه حضرت جواد الائمه (ع) خراسان شمالی در امور اقشار بسیج گفت: در حاشیه این همایش ۲۰ غرفه صنایع دستی نیز برگزار خواهد شد که هنرمندان و صنعتگران استان می توانند آثار خود را برای نمایش و حتی فروش عرضه کنند که فرصت خوبی برای معرفی صنایع دستی استان به شرکت کنندگان و علاقه مندان است.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت یک میلیون نفری استان خراسان شمالی را ترکمنان اهل سنت تشکیل می دهند که عمدتا در شهرستان های راز و جرگلان، بجنورد مانه و سملقان سکونت دارند.

مسوول سازمان بسیج مداحان خراسان شمالی نیز در ادامه این نشست گفت: یکهزار و ۷۷۵ مداح این استان در سامانه تبلیغات اسلامی ثبت نام کرده اند که ۶۷ درصد این تعداد بسیجی هستند.

موسی الرضا رحیمی اظهار کرد: تعداد مداحان اهل بیت (ع) این استان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر برآورد شده است که از تمامی این افراد می خواهیم در سامانه تبلیغات اسلامی ثبت نام کنند.

وی افزود: مداحان اهل بیت (ع) شامل شاعران آیینی، ذاکران و مدیحه سرایان هستند که بعضا در سامانه های مختلف نیز ثبت نام کرده اند.

مسوول سازمان بسیج مداحان خراسان شمالی تصریح کرد: پنجمین همایش ملی نغمه سرایان کشور فرصت و ظرفیت برای به نمایش گذاشن ارادت و دلدادگی به اهل بیت (ع) اقوام مختلف است که این مهم را با زبان سروده های عرفانی و مذهبی ارایه خواهد شد.

وی افزود: اهل سنت و شیعه مشترکات دارند که اینک باید به این مشترکات در راستای وحدت و همبستگی بیشتر توجه کنیم که یکی از اهداف همایش ملی این مهم است که شاعران آیینی و مداحان و ذاکران فرصتی برای گرد هم آمدن و آشنایی با هم داشته باشند که مقدمات این زمینه فراهم شده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: برگزاری همایش ملی نغمه سرایان در راستای لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب در راستای وحدت هر بیشتر اقوام است چرا که وحدت و همبستگی مسلمانان و اقوام مختلف هر کشوری باید حفظ شود.

وی افزود: تمام برنامه ریزی های لازم برای برگزاری پنجمین همایش ملی نغمه سرایان کشور در استان خراسان شمالی انجام شده است که از دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری میزبان حدود ۱۰۰ نفر از مداحان، شاعران آیینی و ذاکران اهل بیت (ع) خواهیم بود.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره